|
|
|
|
سوالات رایج در مورد شلی مفصل در کودکان |
|
|
| تاریخ ارسال: 1397/7/8 | |
|
👈 دختر سه ساله به گفته مادر از یک ماه قبل متوجه عقب رفتن زانو ها حین ایستادن شده سابقه ضربه و بیماری تا کنون نداشته درد هم ندارد در معاینه هیچ مشکلی نداشت گرافی زانوو ساق پا هم نرمال بود لطفا در مورد درمان و تشخیص راهنمایی بفرمایید.
این علامت در معاینه هیپرموبیلیته مفاصل اندام تحتانی است و به تنهائی هیچ بیماری را مطرح نمی کند. اگر همراه با درد به دنبال فعالیت باشد یا با درفتگی های مکرر مفاصل همراه باشد سندرم هیپرموبیلیتی خوش خیم مفاصل مطرح می شود که نیاز آموزشهایی به کودکان و والدین بویژه برای پیشگیری از درد بئنبال فعالیت و جلوگیری از آسیب پذیری می باشد.
اگر شلی مفصل همراه با افزایش انعطاف پذیری پوست باشد ممکن است بیماریهای دیگر از جمله سندرم اهلرز دانلس مطرح شود.
اگر شلی مفصل بویژه در سنین بالاتر همراه با قد بلند و نامتناسب (قد نشسته به ایستاده) باشد باید از لحاظ سندرم مارفان و شبه مارفان بررسی شود.
و البته این حالت در برخی سندرمهای نادر دیگر هم ممکن است دیده شود.
👈 فرزند من 4 سالش هست و شلی مفصل داره، حین دویدن خیلی زمین میخوره. آیا به دلیل شلی مفصل هست و یا با آن ارتباطی نداره؟
بله. کودکان کلا حس تعادلشان دیر تکامل پیدا می کند و کودکانی که هیپرموبیلیتی دارند اختلال حس تعادل هم دارند و این ریسک آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد. بنابراین یکی از کارهائی که باید برای این کودکان به والدین توصیه کرد تقویت حس تعادل است که این را با یک ورزش ساده به کودک آموزش می دهنیم و آن هم ایستادن روی یک پا (مانند مرغ یک پا) بدون حرکت است. یک فرد سالم باید حدود دو دقیقه روی یک پا بتواند بایستد و تعادل خود را حفظ کند. به والدین می گوئیم روزی 2-3 بار با کودک تمرین بکند که روی یک پا بایستد و بتدریج زمان ایستادن را که احتمالا در حالت عادی کمتر از ثانیه است بتدریج افزایش دهد این کار را برای هر پا جداگانه انجام دهند.
وقتی کودک توانست حدود 2 دقیقه با چشم باز بایستد باید با چشم بست تمرین کند. تمرین با چشم بسته برای حفظ تعادل در محیط های تاریک و هنگام شب و بویژه هنگام بالا و پائین رفتن از پله و یا پریدن از جوی است که آسیب پذیری کودک را کم نماید.
البته احتمالا والدین از خود می پرسند مگر ما این توانائی را داریم که از کودک انتظار داشته باشیم. بسیاری از افراد بالغ هم این توانائی را ندارند و باید این ورزش ساده را در فعالیتهای روز مره خود قرار دهند.
👈 فرزند من 6 سالش هست و شلی مفصل داره ولی هیچ علامت از درد و یا مشکل دیگری ندارد. آیا نیاز به کاری هست؟
اگر شلی مفصل درد و هیچ علامت دیگری مثل دررفتگی مکرر نداشته باشد مارک بیماری به کودک زده نشود یک اختلال ساده تکاملی است که بتدریج کاهش می یابد. حدود 70-80 درصد کودکان تا سن بلوغ مشکلشان به طور کامل برطرف می شود و 20% کودکان ممکن است حتی بعد از بلوغ نیز این اختلال را داشته باشند که اینها معمولا کسانی هستند که در والدین و یا سایر فرزندان بعد از بلوغ نیز شلی مفصل دارند. و اینها افرادی هستند که در برخی فعالیتها مانند ژیمناستیک و آکروبات بازی موفقیت بیشتری دارند. بنابراین پر وااضح است که این افراد بیمار نیستند.
👈 این کودکان در ورزش ژیمناستیک خیلی موفق هستند. باید تشویق کنیم یا بگویم ورزش پر انعطاف انجام ندهند؟
همانگونه که گفتم این ورزش خصوصا به طور حرفه ای آن و یا وقتی مربی اصرار بر آموزش سریع حرکات آکروباتیک به کودک را دارد مانع کاهش روند تکاملی طبیعی و کاهش تدریجی شلی مفصل می شود. در واقع این کودکان استعداد بدنی برای این ورزش را دارند ولی در این صورت نباید انتظار بهبودی حرکات مفاصل را داشته باشند.
البته به صورت کلی ورزش اصولی برای این کودکان به دلیل اینکه باعث تقویت عضلات و کاهش فشار روی مفاصل و همچنین تقویت حس تعادل می شود خوب است ولی عموما مربیان برای تقویت جایگاه خود و جلب مشتری بر آموزش حرکات بیشتر در مدت کوتاه بدون توجه به Warm-up لازم و ایجاد Fitness مناسب در کودک اصرار دارند. در نتیجه برای شرکت کودک در این ورزشها یا مربی باید توجیه شود و یا ورزشهای داخل خانه توسط والدین انجام شود.
👈 چه ورزشهای دیگری برای این کودکان توصیه می کنید؟
تا سن 5 سالگی عموما شرکت کودک در فعالیت ورزشی (به مفهوم ورزش) توصیه نمی شود و کودک باید فعالیتهای فیزیکی به عنوان بازی دنبال کند. تا قبل از 5 سالگی رکاب زدن با دوچرخه و سه چرخه باعث تقویت عضلات پا می شود و مناسب است. همچنین بازی کردن در استخر آب و ورزشهای آبی نیز مناسب است.
پاسخ به سوالات تحت نظر دکتر وحید ضیایی، فوق تخصص روماتولوژی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان مرکز طبی کودکان
© هرگونه استفاده از مطالب این سایت منوط به رعایت حقوق مولفین و ذکر منبع می باشد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|